18 July 2012

Bersamamu live depan mata

Aku dengan kawan aku tadi take five jap pergi smoking. Nak smoking dalam tempat belajar ni kena la sorok-sorok sikit. Nak kena jaga reputasi mama aku jugak kan,

Tengah smoking tu datang la sorang pak cik cleaner/pekebun datang join sekali. Kami pun berboraklah dan tanyalah pasal diri dia dan keluarga.

Katanya dia ada anak sorang ja dan masih bersekolah, tak silap aku dalam tingkatan empat rasanya. Isterinya tak kerja dan tak berapa sihat. Dia pun umur hampir mencecah lima puluh tapi kalau tengok dia memang dah nampak macam lewat 50-an.

Apa yang buat aku tersentuh bila ditanya pasal gaji. Dia senyum dan bagitahu gajinya tak sampai pun RM 600. Aku dah terkejut.

Member aku tanya pulak, cukup tak makan bulan-bulan ni? Dia senyum lagi dan jawab "Macam mana pun kena la bagi cukup,". Aku cuba senyum tahan sedih.

Aku mampu senyum je, tak mampu hulurkan duit atau makanan untuk keluarga dia tapi aku harap ada orang yang mampu. Dan aku harap anak dia nanti dapat bantu keluarkan keluarganya dari kepompong kemiskinan.

Aku sangat berharap,

Don't hold your breath.


No comments:

Post a Comment